Boldogtalan voltam...aztán felfedeztem egy buddhista tanítást

2021. május 20. 09:24 - Life Advisor

buddhista_tanitas.jpgÉvekig küzdöttem azzal, hogy megtaláljam a békét, amit nagyon szerettem volna. Ismerősek ezek az álmok, ugye? Boldogság, szorongás nélküli élet, nem túlgondolni a dolgokat, fizikailag fittnek lenni és megélni minden pillanatot anélkül, hogy a múlt vagy a jövő elterelné a figyelmem. A mélypont sok évvel ezelőtt volt, amikor még egyáltalán nem értettem ezeket a dolgokat. Kevés emberi kapcsolatom volt és olyan elmém, ami egyszerűen nem akart semmi mást tenni csak túlélni. Szorongással, álmatlansággal és túl sok haszontalan gondolattal életem a fejemben. Úgy tűnt, az életem nem vezet sehova. Nevetségesen átlagos srác voltam, mély boldogtalanságba csomagolva. Az ok egyszerű volt.

Nem fogadtam el a dolgokat olyannak, amilyen voltak.

Soha nem voltam igazán békében egy-egy visszatérő probléma miatt. Nem tudtam megtanulni "elfogadni" ott, ahol voltam, anélkül, hogy azt kívántam volna, hogy más legyen. 

Régebben azt kívántam, hogy jobb munkám, jobb kapcsolataim és nyugalmam legyen. De a bennem zajló események elkerülése és az ezzel való küzdelem csak rontott a dolgokon.

Az egyszerű igazság az, hogy ezt az elfogdást nagyon nehéz megtenni. Az emberek gyakorlatilag arra vannak felkészülve, hogy ne fogadják el magukat, hogy inkább az ideális életüket éljék és ne fogadjanak el egyetlen pillanatot sem, ha ez nem 100%-osan kényelmes.

Tudtam, hogy meg kell tanulnom, hogyan fogadjam el a jelen pillanatban való "tartózkodást" akkor is, amikor nem tetszett a jelen pillanat. Azonban ahogy a legtöbb ember, én sem tudtam, hogyan kell csinálni.

Aztán felfedeztem a buddhizmust.

Évekkel ezelőtt felfedeztem a buddhizmust és elkezdtem olvasni, amennyit csak tudtam, erről az ősi filozófiáról.

Csak, hogy világos legyen : nem vagyok buddhista. Egyáltalán nincsenek ilyesféle lelki hajlamaim. Csak egy rendes srác vagyok, aki megfordította az életét azzal, hogy néhány csodálatos tanítást alkalmazott a keleti filozófiából.

Hosszú idő után pedig végre rájöttem a problémáim okára. A buddhista filozófia szerint a szenvedésem fő forrása ugyanis a dolgokhoz való ragaszkodásom volt.

Elengedés (vagy legalábbis a ragaszkodás megkönnyítése)

Számtalan ember fordul a keleti filozófia felé, hogy megtanulja, hogyan engedje el a rájuk nehezedő dolgokat, beleértve a stresszt, a feszültség forrásait, a boldogtalan kapcsolatokat, a nehéz kötelezettségeket, az anyagi gondokat és még sok mást.

A buddhizmus sok szempontból a dolgok elengedéséről szól. Az elengedés segít elszakadni a minket nem szolgáló negatív gondolatoktól és viselkedéstől, valamint lazít a fogásunkon, amivel különböző dolgokhoz ragaszkodunk.

A buddhizmus egyik tanítása kimondja, hogy a "szenvedés eredete a ragaszkodás". Mit jelent ez pontosan és gyakorlatilag hogyan valósíthatjuk meg az elengedést?

Lehet, hogy azt gondolod, szerzetesként kell élned, kemény jógivá kell válnod vagy mély lelki hajlamokkal kell rendelkezned ahhoz, hogy gyakorolhasd és kihasználhasd az elengedés művészetét.

Könnyen megtalálhatjuk azonban a dolgok elengedésének módját, miközben megmaradunk a szokásos életünkben. 

Az elengedés első lépése a kötődés tudatosítása. Azonosítsd a kötődéseid és gondolkodj el arról, hogyan működnek az életedben. Ezután értékelheted, hogy képes lennél-e megváltoztatni úgy a gondolkodásmódod, hogy az életedben lévő dolgokat a jelenlegi formájukban elfogadod még akkor is, ha közben változnak.

Egyszerűen fogalmazva a dolgok elfogadása olyan, mint egy gondolkodásmód váltás, amely segít megbecsülni az életed jelenlegi valóságát.

Itt van egy igazán fontos gyakorlat számodra

Nézd át azokat a gondolataid, amelyekhez kötődsz. Határozd meg az elvárásaid azzal kapcsolatban, hogyan kell működnie a világnak és hogyan szeretnéd, hogy kinézzen az életed. Vegyél elő egy lapot, tollat és írd le.

  • Szeretnék boldog kapcsolatban lenni.
  • Szeretnék jól teljesíteni a munkahelyemen.
  • Fitt és sportos akarok lenni.
  • Szeretnék időt tölteni a barátaimmal és a családommal.

Ezek meglehetősen gyakori célok és elvárások. Most képzeld el, miként változhatnak meg ezek a célok, akár önhibádon kívül is.

Előfordulhat, hogy évekig keresel egy egész életen át tartó partnert, de csak rövid kapcsolatokat találsz. Következésképpen az összes rövidebb kapcsolatod kudarcnak fogod tekinteni és kezded elégtelennek érezned magad.

Előfordulhat, hogy kirúgnak és elkezded megkérdőjelezni, hogy mennyire értesz a munkádhoz, elég okos vagy-e stb. Vagy pedig választhatsz egy teljesen új karriert, de mégis csapdában érzed majd magad, mert a karrier megváltoztatása kihívást jelentene saját magaddal szemben. 

Megsérülhetsz és több frusztráló hónapot kell eltöltened a fizikoterápián, hogy visszatérj a korábbihoz hasonló edzettségi szintedre. 

És szinte biztos, hogy elveszíted a szeretteid egy részét baleset vagy betegség miatt. 

Valószínűleg már bizonyos fokú szenvedést már te is átéltél a fenti területekkel kapcsolatban. Ezek nem kellemes témák, amelyeknek figyelmet szentelünk. Mégis fontos megérteni a fájdalmunk gyökerét, hogy megtanulhassuk, hogyan lehet enyhíteni rajtuk.

Lényegében a fenti helyzetekből fakadó fájdalom a túlzott ragaszkodásnak köszönhető. Mihez kell kötődnünk? Saját magunkhoz, a másokról alkotott képekhez és az élethez való elvárásainkhoz. 

Számomra ez azt jelentette, hogy otthagytam a munkám (amit hiányként értékeltem az élet előrehaladásának szempontjából), mindennapi gondjaim és bizonytalanságom miatt. Értékelni kezdtem a családom és azt a szabadságot, amit meg kellett tennem és amit akartam az életben.

Úgy döntöttem, hogy elengedem az ötleteket és a képeket arról, hogyan kell a dolgoknak lenniük és jobban élvezem a dolgok menetét.

Miért válhatnak a buddhista tanítások bárkinek a hasznára?

Ma már ritkán aggódom és soha nem voltam még boldogabb. Pillanatról pillanatra élem az életemet, miközben a rövid és hosszútávú céljaimra összpontosítok - beleértve a Life Advisor blog fejlesztését, amelyet most olvasol.

A Life Advisort az indulás óta több, mint 5 millió ember olvasta már és hiszem, hogy az évekkel ezelőtt tanítások, amelyekről azóta blogot írok, hihetetlenül értékesek lehetnek bárki számára. 

Azonban továbbra is csalódott vagyok, amikor a buddhizmusról és a keleti filozófiáról szóló információkat nem praktikus módon mutatják be. Az értékes ismeretek nagy része nem érhető el az átlagember számára. Vigyázz, hogy mennyi figyelmet szentelsz olyan "önsegítő guruk" számára, akik kliséket ismételgetnek szüntelenül.

Ne érts félre! Nincs semmi bajom az olyan alapvető gondolatokkal, mint a pozitív gondolkodás, a céljainkra való összpontosítás, az önbizalomhiány kezelése stb. De az olyan könyvek, mint például a Titok túl messzire vihetnek téged.

Lényegében a vonzás törvénye azt állítja, hogy a gondolataid teremtik a valóságod. Ez azért működik, mert az univerzum energiából áll és minden energiának van frekvenciája. A gondolataid is frekvenciákat bocsátanak ki és a hasonló a hasonlót vonzza. A Titok megköveteli, hogy soha ne kételkedj önmagadban. Azt mondja, hogy amikor valami negatív dologra gondolsz, akkor gond van veled. 

Ez viszont veszélyes életvitel. Ha elindul sétálni a dzsungelben és a közeli bokorban meglátsz egy kígyót, aki éppen feléd közelít, figyelmen kívül hagynád a félelem érzéseit, amelyek azonnal beütnek? Nem hiszem.

Befogadnád a félelmet és a teljes éberséged arra hangolódna, hogy megmentsd magad a kígyó harapásától. Az élet brutális valósága az, hogy találkozni fogsz ezekkel a metaforikus kígyókkal. Meg kell értened őket.

A téveszmés pozitív gondolkodás megakadályozza, hogy figyelmeztető jeleket láss az életedben és lépéseket tegyél ezek leküzdésére vagy megakadályozására. 

Sokkal hatékonyabb olyan gyakorlati technikákat megtanulni, amelyek évezredek óta működnek, amelyek megtanítják, hogyan kell összpontosítani és elfogadni a valóságot olyannak, amilyen. Technikákat, amelyek lehetővé teszik a test és az elme ellazítását. És persze olyan stratégiákat, amelyeket a nap folyamán használhat, hogy az elméd arra fókuszálhasson, ami a legjobb számodra.

Miért kellene neked is olvasnod a buddhizmusról?

Nem baj ha, ha nem tudsz semmit a buddhizmusról vagy a keleti filozófiáról. 

Én se tudtam semmit róla korábban és ahogy fent már említettem, nem vagyok buddhista. Csupán alkalmaztam egy-két ismertebb tanítását, hogy figyelmesebb, békésebb és boldogabb életet éljek.

Tudom, hogy ezt te is megtudod tenni.

A helyzet az, hogy az önsegítés a nyugati világban gyakorlatilag elveszett. Manapság olyan bonyolult (és hatástalan) folyamatokban gyökerezik, mint a vizualizáció, önfejlesztő szemináriumok vagy a materializmus keresése. 

A buddhisták azonban mindig is ismertek egy jobb módszert. A világosság és a boldogság elérése arról szól, hogy valóban a jelen pillanatban élünk, amit sokkal könnyebb megszerezni, mint azt, amit az életben szeretnél.

A modern társadalom nyüzsgésében a csendes nyugalom elérésen nem mindig egyszerű, sőt gyakran nehéz. Persze vannak olyan lehetőségek, ahova elvonulhatsz, hogy a szellemed elcsendesedhessen, ezek a helyek viszont többnyire ideiglenes kikapcsolódást jelentenek. Egy-két hetet töltesz ott, kezded jobban érezni magad és amikor visszatérsz a mindennapokhoz, ugyanaz a stressz ismét elárasztja az elméd. 

Ez visszavezet minket a buddhizmus szépségéhez. Mert azzal, ha tanulsz róla, rájössz, hogy nem kell távoli barlangba, hegybe, kolostorba, sivatagba utaznod, hogy elérd a nyugodt és derűs érzést. Az a nyugodt, csendes bizalom, amire vágysz, már benned van. Csak annyit kell tenned, hogy megérinted, használod.

Tetszett a cikk? Oszd meg ismerőseiddel is!

Likeold az oldalunkat a FACEBOOKON!

komment
süti beállítások módosítása