10 tipp a szociális intelligencia fejlesztéséhez

2019. október 24. 12:48 - Life Advisor

workplace_1.jpgHiszek abban, hogy a boldog és félelem nélküli alkalmazottak nagyobb eredményeket képesek elérni és sokkal több produktivitással rendelkeznek. A lendületes irodai légkör azt jelenti, hogy az alkalmazottaink magabiztosak, alázatosak, értenek ahhoz, amihez kell, lelkesek és kompetensek. Szeretnek beszélgetni, másoknak segíteni ugyanakkor képesek viccelődni, bulizni majd pedig még keményebben dolgozni.

Persze minden munkahelyen vannak olyan alkalmazottak, akik elkerülik a másokkal való kapcsolatokat. Nekik erre megvan a saját okuk. Egyesek szerint magányosak, mások szerint közömbösek, introvertáltak. Ezen emberek gyakran az elfoglaltságukra hivatkoznak, de vannak olyanok is, akik körül a felépített falakat nehéz megtörni.

Valójában minden szervezettől elvárjuk, hogy intelligens és érzelmileg is kiegyensúlyozott munkahelyet teremtsenek, ahol megtanuljuk elérni az egyensúlyt a személyes tér és a szakmai életünk között. Itt kerül szóba tehát a szociális intelligencia. Azok a szervezetek, ahol mindez a vállalati kultúra részét képezik képesek különféle munkavállaló kérdések megoldására. Könnyedén.

Mi is az a szociális intelligencia?

Edward Thorndike amerikai pszichológus 1920-ban helyezte először előtérbe a szociális intelligencia fogalmát. Szerinte mindez azt jelenti, hogy képesek vagyunk megérteni és kezelni a férfiakat, nőket, fiúkat, lányokat hogy bölcsek legyenek az emberi kapcsolataik terén.

Egyszerűen megfogalmazva : képesek vagyunk úgy cselekedni, beszélni és hallgatni másokat előzetes elképzelések és előítéletek nélkül. Ezt persze szintén nem tanítják az iskolában. Mindez csupán összegyűjtött bölcsesség, amelyet az ember egy bizonyos időszak alatt megtanul az élettapasztalatai révén.

A szociálisan intelligens emberek érzékelik mások érzéseit, nyitottak az ötletekre, elfogulatlanok, beszélgetnek és értelmesen cselekszenek anélkül, hogy következtetésekre ugranának és nagyon lelkes hallgatóságként tudnak jelen lenni. Úgy tűnik, hogy ezek az emberek káosz és nyomás közepette is nyugodtak és magabiztosak és akár nagyobb tömegen is képesek "uralkodni".

Most képzeld el, hogy az irodád, hogyan válhatna akár egy nap alatt sokkal jobb hellyé, ha a munkatársaid többsége is rendelkezne ezen képességekkel. Ez nemcsak az egészséges kapcsolatokat fejleszti, hanem enyhíti a munkával kapcsolatos frusztrációt, stresszt is, amely egyébként a munkavállalók depressziójához, hatékonytalanságához és magasabb fluktuációhoz vezethet.

A szociális intelligencia nem csak elmélet

Ez egy életmód, különösen a munkahelyünkön, ahol a napunk nagy részét töltjük. Végül is, ki akarna egy komoly kinézetű sznobbal találkozni, aki a laptopján kívül szinte senki se néz rá. Könnyű azt gondolni, hogy mindez megvalósíthatatlan, hiszen hogy lehetne már, hogy jól érezzük magunkat a munkahelyünkön, sőt tovább megyek, hogy mindenki jól érezze magát.

A szociális intelligencia az a képesség, amikor képes vagy jól bánni az emberekkel, valamint képes vagy erős és kognitív kapcsolatokat kiépíteni velük. A szociális intelligencia hiánya a legjobban és legegyértelműbben a munkaerő megsemmisülésében jelenik meg.

A szociális intelligencia jelentősége óriási

Alapvetően a szociális intelligencia a munkahelyen nem csak az emberekkel való megbékélést jelenti. Meghatározza, hogy mennyire jó az emberekkel olyan kapcsolatot kialakítani, amelyek bizalmat teremtenek. Általános légkört teremt, ahol mindenki keményebben dolgozik és jobb teljesítményt nyújt fokozott elkötelezettséggel és termelékenységgel. Mindezek pedig egy kevesebb konfliktussal teli irodához is vezet.

A szociális intelligencia felelősségteljes és szorosan összekapcsolt emberekké tesz minket, akik teljes mértékben képesek motiválni, bátorítani és inspirálni kollégáikat, hogy ne csak keményebben dolgozzanak és jobban teljesítsenek, hanem bizalmat, szeretetet és bölcsességet építsenek és ápoljanak a munkahelyen.

Most a kérdés már csak az, hogy hogyan válhatunk szociálisan intelligensebbé? A kulcsszó : EMPÁTIA

Nézzünk 10 további tippet, amely még szintén segíthet :

1. Kerüld el az elfogultságot és az előítéleteket.

2. Ne ítéld meg a kollégáid a személyes meggyőződéseid és preferenciáid alapján.

3. Alkalmazd a tervezési gondolkodást a mindennapi életben. Azaz, elemezz egy adott problémát és tedd meg az alábbi lépéseket : Együttérzés --> Döntés --> Elképzelés --> Prototípus kialakítása --> Teszteld a megoldásod működését.

4. Nézd meg a helyzetet mások szempontjából is

5. Adj visszajelzést konstruktív módon

6. Tartsd be, amit megígértél

7. Kommunikálj nyíltan

8. Bárhova is mész, mosolyogj

9. Lépj ki a komfortzónádból

10. Inspiráld, ösztönözd és motiváld az embereket

Megfogod látni, hogy együtt érdekes és szórakoztató hellyé tehetitek a munkahelyetek, ahova mindenki mindennap örömmel fog bejárni dolgozni.

 

KÖVESS MINKET A FACEBOOKON! 

Motiváció & Inspiráció & Friss posztok egyenesen a hírfolyamodon!

komment
süti beállítások módosítása