Life Advisor

A pozitivitás & motiváció forrása!

Hogyan segítheti a stressz az életünket?

2019. május 22. 07:30 - Life Advisor

stress_life_success.pngTermészetesnek tűnhet, hogy azok az emberek, akik kevesebbet stresszelnek az életük során sikeresebbek. Ezért fontos, hogy megtanuljuk, hogyan csökkenthetnénk a napi stressz szintünket, ugye? Talán mégsem. A legújabb kutatások kimutatták, hogy a stressz akár még hasznunkra is válhat. A pszichológusok az Egyesült Államokban 30.000 felnőttet vizsgáltak meg 8 éves periódusra levetítve. A résztvevőknek két fontos kérdést tettek fel.

Az első kérdés, hogy mennyi stresszt tapasztaltak az elmúlt 1 évben? A második pedig, hogy szerintük a stressz káros-e az egészségre.

A kutatók megállapították, hogy a magas stressz szinttel rendelkezők 43%-al nagyobb valószínűséggel tapasztalnak rendkívül negatív hatásokat az életükben 8 évre előre vetítve. Ezek szerint nem igaz, hogy a stressz káros lenne az egészségre? Nem igazán, inkább arról van szó, hogy a stressz azok számára káros, akik úgy vélték, hogy a stressz káros.

Azok, akik nagymértékű stresszt tapasztaltak, de nem hitték, hogy ez árt az egészségüknek, kevésbé nagy valószínűséggel tapasztaltak negatív gondokat az életben. Egyszerűen fogalmazva, az emberek akik úgy vélik, hogy a stressz nem káros, hosszabb életet élnek, mint azok, akik elhiszik, hogy a stressz káros. A tanulmány kimutatta, hogy nem lehet olyan stressz az életünkben, amely károsítja az egészségünket, hanem a stresszre vonatkozó meggyőződésünk az, amely rossz hatással van az egészségünkre.

Áttörés a stressz kutatásában

Elsőre talán hihetetlennek hangzik mindez. Kelly McGonigal elmagyarázza a jelenséget : a stresszes elme erőteljes, mert nem csak arra reagál, ahogyan gondolkodsz, hanem arra is ahogyan cselekszel. Ha károsnak találod a stresszt, akkor ezt bizony abba kell hagynod. A stressz érzése egy jelzés lesz, hogy óvakodnod kell és csökkentened a stresszt. Ez tényleg így van és nagyobb valószínűséggel halhatod azt a mondatot, hogy megpróbálom elkerülni a stresszt, azoktól az emberektől, akik szerint a stressz káros.

Akik szerint a stressz káros, próbálják elkerülni a stresszt dohányzással, evéssel vagy túl sok tévézéssel. Ezután pedig a fizikai egészségük is megfizeti az árát. A kutatás azonban azt is kimutatta, hogy a stressz iránti hiedelmek megváltoztathatók és ezek megváltoztatása bizony jelentős előnyökkel jár.

Jeremy Jameson és munkatársai egy tanulmányban kimutatták, hogy az emberek elviselik a fárasztó társadalmi stresszet. A résztvevőket arra kérték, hogy álljanak ki egy bírói testület elé és tartsanak egy 5 perces előadást a gyengeségeikről. Annak érdekében, hogy a helyzet még stresszesebb legyen, a bírákat arra utasították, hogy negatív visszajelzést adjanak az előadóknak. Ez a tanulmány nemcsak az emberek társadalmi nyomáson való elhelyezkedéséről szólt, hanem azt is tesztelték, hogy a gondolkodásmód beavatkozása megváltoztathatja-e az emberek reakcióját a stresszre.

Mielőtt megtartották volna a spontán beszédet, két videót mutattak a résztvevőknek.

Az első videó ezzel az üzenettel kezdődött : "A legtöbb ember úgy véli, hogy a stressz negatív, de a kutatások azt mutatják, hogy mindez csak hazugság."

A második videó pedig így kezdődött : "A legtöbb ember úgy véli, hogy a stressz negatív és a kutatások is alátámasztották, hogy ez így van és a stressz egyre csak fokozódik."

A beszédek során azok, akik az első videót látták, sokkal jobb eredményeket és pozitív beszédet voltak képesek tartani, mind önmaguk, mind pedig a bírák szemében.

A stressz a gondolkodásodon múlik

Tehát egy 3 perces videó képes megváltoztatni azt, hogy hogyan reagálsz egy stresszes helyzetre, nemcsak pszichológiai de fiziológiai szempontból is. Amikor úgy gondoljuk, hogy a stressz elkerülhetetlen, belekerülünk egy negatív hurokba. Feszültséget tapasztalunk és úgy gondoljuk, hogy ez egy rossz dolog, így tehát sokkal tovább tart, hiszen ezt hangsúlyozzuk önmagunknak.

De, ha úgy gondolunk a stresszre, mint életünk természetes része, vagy akár egy jó dolog, akkor képesek vagyunk rávenni magunkat arra, hogy mi irányítsuk és ne minket irányítson. Mindez pedig lehetővé teszi, hogy jobban teljesítsünk stresszes helyzetekben  és egészségesebb, pozitív döntéseket hozhatunk.

Tetszett a cikk? Oszd meg ismerőseiddel is!

A LifeAdvisort megtalálod a legnépszerűbb közösségi oldalakon is!

Likeold az oldalunkat a FACEBOOKON!

Kövess be INSTÁN is!