Így tudsz lezárni bármilyen vitát egyetlen mondattal!

2019. július 20. 07:30 - Life Advisor

vita_discussion.pngA veszekedések és a viták teljesen normálisak és fontosak. Nekik köszönhetően megtanuljuk megvédeni a nézeteinket, lépéseket teszünk a vágyaink és az igényeink kifejezése érdekében a barátok, a családtagok és a kollégáink között is. Ugyanakkor fontos tudni, hogy valóban kifizetődő-e egy-egy vita elkezdése.

A hétvégén egy találkozóra siettem, ahova vinnem kellett jó pár papír paksamétát magammal, ezért megkértem az egyik ismerősöm, miközben a cipőmet húztam, hogy hozza el az asztalról azt a halom papírt és az asztalon lévő 3 papírhalmaz közül a középsőre mutattam. Az ismerősöm ezt a kézmozdulatot nem látta és visszakérdezett, hogy melyikre lenne szükségem, mire én már mérgesebb és keményebb hangon azt mondtam : "A KÖZÉPSŐ PAKK!!!!!"

És már meg is történt a vita. Az ismerősöm teljesen meglepődött ezen a hangnemen és este amikor újra találkoztunk, hangot is adott a sértődésének.

A visszatámadás még több vitát eredményez

Függetlenül attól, hogy jogos vagy sem, a kritika gyorsan védekező pozícióba kényszerít bennünket. Ahelyett, hogy megállnánk és megnyugtatnánk az érzelmeinket, azonnal rákapunk arra, hogy visszatámadjunk. Folytassuk a fenti példát, valahogy így nézett ki a folytatás : 

Én : "Sajnálom, hogy stresszes és rendkívül ideges voltam a találkozó előtt, ezért volt a hangom mérges és udvariatlan."

Ismerősöm : "Ez nem ok arra, hogy olyan hülye legyél. A jövőben nem kérek ebből a hangnemből.

Én : "Igen, de ha legalább te időben megérkezel, akkor nem kell kapkodnom és akkor mindez megse történt volna."

 

Valószínűleg már te is sejted, hogy mi történt itt. Mivel az ismerősöm nem úgy reagált a bocsánatkérésemre, ahogy én arra számítottam, ellentámadást követtem el. Mit jelent ez? Még többet érveltem, egyre kevésbé vonzó érveket és megoldatlan régi konfliktusokat hoztam felszínre. 

Nem minden konfliktus éri meg az időt és az erőfeszítést

A döntés mindig a te kezedben van, hogy beszállsz-e a harcba vagy sem. Senki nem erőltet semmit. Egyedül nem lehet vitatkozni, ha valamelyik fél kimarad belőle, akkor hamar véget lehet vetni az egésznek. Tehát legközelebb alaposan gondold meg : vajon ez a konfliktus tényleg megéri, hogy beszállj? 

Persze léteznek komolyabb esetek, amikor érdemes megvitatni a történteket. Mindazonáltal tisztában kell lenned azzal, hogy az ha valaki megsértődik és azt akarja, hogy te rosszul érezd magad, nem jelent automatikusan problémát. Ez az ő szubjektív, aktuális érzelmi állapota vagy akár a személyisége és őszintén szólva, ilyenkor miért is kérnénk bocsánatot?

A nézeteltérések elismerése, megszünteti a vitát

Semmi kedvem egy nem releváns konfliktushoz ragaszkodni. A nézeteltérésről való egyetértés az egyik legjobb módja a konfliktus gyors megszüntetésének. Egy egyszerű : "Köszönöm, hogy ezt elmondtad és megértem, hogy a viselkedésem miatt rosszul érezted magad és megértem, hogy úgy érzed....." vagy egy "Egyetértünk abban, hogy más-más véleményen vagyunk?" sokkal hamarabb megoldja a kialakult vitát. 

Tanulj meg magabiztosan válaszolni az ilyen verbális támadásokra. Vedd komolyan és köszönd meg a meg a másik fél meglátását és pont. 

Nem egy egyszerű dolog uralni az elménket és nyugodtnak maradni, de ne feledd, hogy nem minden vitában van szükség győztesre.

komment
süti beállítások módosítása