Melyik a könnyebb : kialakítani egy új szokást vagy felhagyni egy régivel?

2018. február 14. - Life Advisor

males-358751_640.jpgMindannyiunknak vannak rossz szokásai. Senki sem tökéletes.Van,aki túl sok csokit eszik, mindent az utolsó pillanatra hagy, túl sok tv-t néz vagy pedig mint én is skippelik az edzéseket. De akkor miért nem engedjük el a rossz szokásainkat? Minden évben újévi fogadalmakat teszünk, hogy megváltozunk, de ez nem ilyen egyszerű. A rossz szokásaink előbb-utóbb életünk részévé vállnak és már úgy állunk hozzájuk, hogy "hát én ilyen vagyok". Minél jobban próbálod megszüntetni a rossz szokásod, annál inkább hozzád tapad. Szóval,akkor melyik a könnyebb? Kialakítani egy új szokást vagy felhagyni a régivel?

Rossz szokásaink a tudomány szerint

Mindannyian megismétlünk olyan szokásokat, amelyektől jól érezzük magunkat még akkor is ha tudjuk, hogy nem jók. Ilyen például hogy tudjuk,hogy nem szabadna sok csokit ennünk, de finom, ezért megesszük. Tudjuk,hogy nem szabad túl sok alkoholt innunk, de megtesszük mert jól érezzük magunkat tőle. Az ilyesfajta szokásaink ugyanis dopamint termelnek, amely a jó érzést kelti az életünkben és egy happy-flow-ba kerülünk. Természetesen ilyenkor nem számolsz a végeredménnyel, hiszen csak az adott pillanatra figyelsz. Ezért nehéz tőlük megszabadulni.

Ha például úgy jársz, mint régebben én és felfedezed, hogy a tv előtti lustálkodás mekkora örömöt okoz számodra, hiszen nem kell semmit tenned, csak feküdni, lazítani, akkor először elkezdesz edzéseket kihagyni, majd azon kapod magad, hogy a kedvenc sorozatodat nézve nassolsz. Így hirtelen nem egy, nem is kettő, de már három rossz szokásodtól kellene megszabadulni.

Az ember természetétől fogva keresi a boldogságot és azokat a dolgokat, amelyek örömöt okoznak számára. Elég erős példa, de a dohányosok 70% azt mondja, hogy ők szívesen abbahagynák a dohányzást, de nem tudják, pedig tisztában vannak azzal,hogy káros az egészségre.

De, akkor mit csináljak?

A kérdés teljesen jogos, a válasz pedig roppant egyszerű. El kell kezdened jobb szokásokat teremteni az életedben és felhagyni azzal, hogy állandóan a rossz szokásaidtól próbálsz megszabadulni.

Első lépésként ne ítéld el magad!

Ez úgy értem, hogy biztos te is próbáltál már megszabadulni egy rossz szokásodtól. Nem jött össze, ezért saját magadat kezdted el okolni. Felállítottál tehát egy negatív önképet saját magadról, amely egyébként egy újabb negatív szokásként tovább viszel az életedben. A saját hibáinkkal való állandó rágódás nem túl szórakoztató dolog. Bizonyára észrevetted, hogyha felakartál hagyni egy rossz szokásoddal, az agyad elkezdte bizonygatni, hogy miért is kellene folytatnod. A szokások kényelmesebbé teszik az életed, emlékszel? Nehéz őket feladni, főleg,ha már hónapok vagy évek óta csinálod, mivel akkor már egészen az életed részévé váltak.

Tegyük fel szeretnél rendszeresen mozogni. Az egyik rossz szokásod, hogy edzés helyett te inkább a tv előtt fekszel. Megpróbálhatod magadat szidni, elolvashatod az elhízás veszélyeiről szóló könyveket,cikkeket és szigorúan kioktathatod saját magad, hogy holnaptól bizony edzeni fogok minden nap.

A legvalószínűbb kimenetele a fentieknek az lesz, hogy kényelmetlenül érzed magad, ha az örömöt okozó szokásod (tv előtti fekvés) fel kell adnod, másrészt elszégyenled magad és bűntudatod lesz, hogy ilyen problémát okoztál a saját életedbe. És mivel fogod kezelni ezeket az érzéseket? Naná,hogy tévézéssel.

Második lépésként javaslom, hogy változtass a fókuszon!

Ideje kialakítanod olyan szokásokat, amelyek komfortérzetet adnak számodra anélkül, hogy károsítanák a fizikai és a pszichés egészséged. Ha tisztában vagy vele, hogy az új szokások segítenek abban, hogy jobban érezd magad, akkor motivációt is fogsz kapni. Ez tehát sokkal könnyebb, mint felhagyni egy régi rossz szokással.

Mialatt felismered a negatív szokásaid és elkezded az új szokásokat kialakítani, úgy kell gondolkodnod mint egy tudós vagy detektív. Lépj egy lépést hátrébb és próbáld meg kívülről szemlélni a dolgokat. Így egy teljesen más perspektívából látsz majd mindent.

Először gondold át, hogy mik váltották ki a rossz szokásaid? Mikor kezdődött? Ha például megszoktad, hogy a munkából hazaérve mikrós gyors kaját vacsorázol minden este, akkor ez bizonyára azért alakult ki, mert felpörgött az életed és nem volt időd egészséges vacsorát főzni, miután lenyomtál egy hosszú munkanapot. Úgy gondoltad tehát, hogy ilyen esetben a mikrós kaja jó megoldás lehet.

A következő lépés olyan új szokások kidolgozása, amelyek ugyanilyen kényelmet biztosítanak neked. Kérdezd meg magadtól, hogy hogyan tudnád az új szokásokat könnyedén elkezdeni az életedben?

Váljon szokássá, hogy jobb szokásokat alakítasz ki!

Mindannyian tudjuk, hogy a rossz szokások kényelmesek, de megváltoztathatod őket!
Ne felejtsd el, hogy a szokások - minél tovább csinálunk valamit - annál jobban az életünk részévé lesznek. Ugyanígy van azzal is, ha mindig jobb szokásokat szeretnél kialakítani.

Miután elengeded a görcsös ragaszkodást a rossz szokásoktól való megszabadulástól és arra helyezed a fókuszt, hogy új szokásokat alakíts ki, az életed is más irányba terelődik majd.

Tetszett a cikk? Oszd meg ismerőseiddel is!

Kövess minket a Facebookon is! >>>

A bejegyzés trackback címe:

http://lifeadvisor.blog.hu/api/trackback/id/tr9913666020

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.